درمان اتروفی واژینال توسط لیزراربیوم
درمان عوارض ناشی از یائسگی

اتروفی واژینال التهاب مخاط واژن و پیشابراه است که در اثر نازک و چروکیده شدن بافت مخاطات در آن نواحی به وجود می آید. اتروفی و خشکی واژینال از بیماری های شایع زنان به شمار می رود. این بیماری در اثر عوامل متعددی مثل استفاده از رادیوتراپی و شیمی درمانی به دنبال درمانهای سرطان، افزایش سن و یائسگی و همچنین کاهش تعدد نزدیکی ایجاد می شود. مکانیزم ایجاد اتروفی واژینال کاهش خونرسانی مخاط واژن و همچنین افت اثرات هورمونی در این ناحیه به علت عواملی نظیر یائسگی می باشد که در نتیجه آن مخاط واژن بافت کلاژن خود را از دست داده و نازک و شکننده و آسیب پذیر می گردد، لذا فرد مبتلا دچار مقاربت دردناک شده و حتی به دنبال مقاربت خونریزی خواهد داشت و از سویی بعلت تغییر PH این ناحیه مستعد ایجاد عفونتهای متعدد شده و ارضاء جنسی شخص نیز بطور واضحی کاهش می یابد. به ناچار فرد مبتلا بشدت دچار کاهش تمایلات جنسی می گردد که به نوبه خود باعث ایجاد افسردگی و مشکلات روحی در وی و همسر گردیده و در مواردی منجر به اختلال در بنیان خانواده می گردد. لذا ضروری بنظر می رسد که این بیماری تحت درمان قرار گیرد. از سویی دیگر این کاهش سطح هورمونال و اختلال خونرسانی در مخاط پیشابراه هم بوجود می آید که موجب تکرر ادراری و عفونتهای مکرر ادراری می گردد.

از روشهای درمانی متعدد، استفاده از ژل های نرم کننده و کرم های مرطوب کننده می باشد که باعث ایجاد اثرات مقطعی و صرفا جهت کاهش درد حین مقاربت می شود ، اما درمان قطعی محسوب نمی گردد. از درمانهای دیگر، استفاده از هورمون درمانی می باشد که روش خوبی به حساب می آید اما بعلت عوارض استفاده از روش های هورمون درمانی و وجود بیماری های همزمان مثل فشار خون و دیابت و بیماری های قلبی بخصوص در سنین یائسگی، این روش همیشه قابل اجرا نبوده و نیز در صورت مورد استفاده قرار گرفتن، نمی توان به مدت طولانی این روش را ادامه داد.

هیچ گونه درمان جراحی برای این مشکل تعریف نگردیده است. در حال حاضر بهترین متد درمان این بیماری استفاده از روش لیزر واژینال به نام Renovalase می باشد.

مکانیزم اثر لیزر درمانی در اتروفی و خشکی واژینال

یک درمان لیزر منحصر به فرد و غیر تهاجمی با طول موج ۲۹۴۰ می باشد که در سال ۲۰۱۴ اختراع گردید که در آن از اثرات فتو ترمال لیزر جهت تحریک ساخت کلاژن و ماتریکس خارج سلولی و عروق سازی (angiogenesis) استفاده شده است. با استفاده از اثر لیزر علائم اتروفی واژینال قابل برگشت می باشد که این علائم عبارت اند از : ۱- تحریک و خارش واژینال ۲- ترشح مزمن واژینال ۳- سوزش واژینال ۴- زخم مخاط واژینال ۵- درد حین مقاربت

عمق نفوذ لیزر در این متد فقط بصورت سطحی بوده و لایه های عمیق تر را آسیب نمی رساند. اثرات این تحریک افزایش حرارت بافت واژینال ۵۰ الی ۶۰ درجه سانتیگراد و و در نتیجه افزایش ضخامت اپی تلیوم مخاط و افزایش خونرسانی این لایه است. تمامی این اثرات نهایتا باعث کاهش علائم اتروفی واژینال می گردد

از مزایای این روش: کم تهاجمی بودن، بدون درد بودن، اثر سریع، مدت کوتاه درمان (حدود ۱۵ دقیقه)، عدم نیاز به درمان طولانی یا هورمون تراپی و حفظ عملکرد طبیعی مخاط واژن می باشد.

این روش علاوه بر افزایش ضخامت مخاط و خونرسانی و ساخت کلاژن در مخاط واژینال باعث افزایش گلیکوژن مخاط شده در نتیجه از عفونت های مکرر این ناحیه جلوگیری می نماید.

همچنین Renovalase در بیماران مبتلا به سرطان های وابسته به هورمون مانند ملانوما، کانسر اندومتر و کانسر پستان نیز موثر بوده است.

در اين مركز روزهاي يكشنبه مشاوره ي رايگان جهت ليزر واژينال با هماهنگي قبلي انجام ميگردد.