(021)22039952 - 22056809
تهران، خیابان جردن (آفریقا)، بالاتر از پمپ بنزین، جنب خیابان سعیدی، پلاک 156

تبخال تناسلی

یکی از بیماری های شایع در بین بیماری های مراقبتی تبخال تناسلی می باشد، به طوری که گروه های سنی بین ۱۴ تا ۴۹ سال ۱۶% به این بیماری مبتلا هستند .

انواع ویروس تبخال

ویروس تبخال از دو نوع تیپ ۱ و ۲ تشکیل شده است، که ویروس تبخال نوع یک تبخال دهانی و ویروس تبخال نوع دو تبخال تناسلی می باشند . تبخال تیپ یک در واقع سبب ایجاد ضایعات تاول مانند در نواحی دهان و بینی می شود در حالی که تبخال تیپ دو سبب ایجاد ضایعات تاول مانند در ناحیه تناسلی می گردد .

آنچه اهمیت دارد این است که این نوع ویروس ها پوست را درگیر نمی کنند بلکه مخاط را درگیر می نمایند . به همین خاطر است که در ناحیه تناسلی در منافذ دور مقعد، محفظ واژن و در روی ناحیه تناسلی خارجی قسمت های که مخاط وجود دارد، ظاهر می شود و معمولا روی پوست ظاهر نمی شود و همین امر سبب تشخیص افتراقی می شود و خیلی شبیه به ویروس تبخال هستند اما آن ها روی پوست ظاهر می شوند که این نوع ویروس ها با ضایعات تبخال اشتباه گرفته می شود .

یکی از مشکلاتی که با این نوع ویروس ها داریم این است که، معمولا این ویروس ها خیلی راحت وارد بدن می شوند و در شرایط خیلی عادی رشد می کنند و سرعت رشد آن ها خیلی زیاد است و وارد سلول های عصبی ناحیه لگنی می شوند و در آن ناحیه باقی می مانند و به راحتی تکثیر می یابند، به همین خاطر درمان آن بسیار سخت و غیر ممکن خواهد بود . در صورتی که ویروس تبخال وارد بدن شود، آن ویروس تا به آخر عمر در بدن فرد باقی می ماند و همراه او خواهد بود.

علائم تبخال تناسلی

در شروع این بیماری ممکن است علائمی مثل: تب خیلی خفیف، خستگی، بدن درد و احساس سر درد هم مشاهده شود که به خصوص در تیپ های دفعه اول دیده می شود و در حالت های عود که این علائم نادرتر است و در برخی از موارد که در اکثر مواقع بدین صورت است ممکن است هیچ علائمی ظاهر نشود .

بیشتر این نوع ویروس ها چه از تیپ یک و دو از بزاق، مایع منی و ترشحات واژن می توان یافت . ظهور تاول ها از زمانی که فرد با فرد آلوده تماس پیدا می کند تا زمانی که ضایعات را به صورت تاول در بدن خود می بیند حدود دو تا دوازده روز به طول می انجامد .

بیشتر دیده شده است که در داخل مقعد، داخل واژن، داخل لوله واژن و مقعد، روی بیضه، روی آلت تناسلی و دور پیشابراه ممکن است مشاهده شود . معمولا زمانی که این ناحیه مورد آسیب قرار می گیرد، فرد دچار خارش، مرمور شدن، درد و سوزش در ناحیه تناسلی فرد ممکن است احساس نماید .

در مواقعی ممکن است بدون انجام کاری، شاهد از بین رفتن خود به خودی او خواهید بود، اما ترجیح به درمان کردن است و این به دلیل درد، سوزش و عوارضی که به دنبال دارد مانند سرازیر شدن عفونت های ثانویه آن، معمولا توصیه می شود درمان شود، همچنین با درمان کردن فاصله بین عود آن ها بیشتر می شود .

دوره نقاهت تبخال تناسلی

در مرحله اول؛ در صورتی که فردی برای اولین بار به این بیماری مبتلا شود تا زمانی که ویروس آن حالت تاولی شکل خود را از دست بدهد، ممکن است حدود سه هفته طول کشد . اما در مرحله بعدی که مرحله عود بیماری به شمار می آید ممکن است تنها یک هفته به طول بیانجامد .

تشخیص تبخال تناسلی

در مورد تشخیص بیماری بهترین راه مراجعه به پزشک است، تا پزشک با دیدن می تواند تشخیص درست را بدهید و استفاده از روش های تشخیصی و انجام آزمایش ادرار می تواند در تشخیص بیماری تاثیر بسزایی داشته باشد . در مورد تست های تشخیصی که از کدام نواحی گرفته می شود، می تواند از خود تاول ها باشد، اگر در مرحله حاد بیماری باشد می تواند از ترشحات رحم، ترشحات پیشابراه و همین طور از خود باشد .

زمانی که بیمار مراجعه می کند آزمایش ادرار نباید فراموش شود زیرا گاهی اوقات این ویروس خود می تواند عامل ایجاد سوزش ادرار باشد و با بیماری های میکروبی دیگر و بیماری های مقاربتی دیگر ممکن است اشتباه گرفته شود که در آزمایشگاه باید برای بیمار انجام شود و اطمینان پیدا کنیم که بیماری دیگری همراه با این بیماری وارد بدن بیمار نشده باشد.

به هر حال این بیماری جز بیماری های مقاربتی قرار می گیرد و به همین خاطر استفاده از کاندوم در فردی که حتی در فاز حاد نیست، پیشنهاد می شود و در رابطه جنسی استفاده از محافظت های زبان در صورتی که فردی تبخال دارد توصیه می شود و در مواقعی که بیمار در فاز حاد است و ضایعات قابل مشاهده است توصیه می شود که اصلا رابطه جنسی اتفاق نیافتد زیرا احتمال انتقال بیماری بسیار زیاد می باشد و به راحتی به طرف مقابل منتقل می شود . در زمانی که فرد در فاز های غیر فعال می باشد، در این مواقع استفاده از کاندوم پیشنهاد می شود .

دکتر سونیا کاظم زاده جراح زیبایی زنان با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با بهترین جراح زیبایی زنان در تهران می توانید با شماره های ۲۲۰۳۹۹۵۲ – ۲۲۰۵۶۸۰۹ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر سونیا کاظم زاده مراجعه کنید .

رابطه تبخال با سرطان دهانه رحم

یکی از موضوعاتی که بسیار نگران کننده است و یکی از سوالات شایع افراد می باشد رابطه بین ویروس تناسلی با سرطان دهان رحم می باشد . این درصد ارتباط بین این دو به اندازه زگیل تناسلی قوی نیست و مقالات ضد و نقیض زیاد هست ولی بیشتر مقالات در این مورد گفته شده است که تیپ دو ویروس تبخال می تواند عامل ایجاد سرطان دهانه رحم شود و به همین علت پیشنهاد می شود تا بیماران معاینه دوره ای داشته باشند و در صورتی که مشکوک به عفونت و هر مورد دیگری که مربوط به مشکلات ناحیه تناسلی هست حتما به پزشک مراجعه داشته باشند . به همین خاطر گفته می شود افراد مبتلا به این بیماری باید تحت نظر باشند و تست های سرطان دهانه رحم را به صورت دوره ای و منظم انجام دهند . گذشته از این می دانید که تبخال رابطه مستقیمی با سرطان های نوع دیگر همچون سرطان لنفوم ها دارد و آن ثابت شده است .

تبخال تناسلی و بارداری

یکی از مسائل خیلی مهم در زنان باردار، در صورتی که زنان باردار در زمان زایمان دچار تبخال تناسلی در فاز حاد باشند این بیماری می تواند به نوزاد منتقل شود و دچار زخم های متعددی در ناحیه صورت و تناسلی نوزاد ایجاد نماید و حتی در مواردی ممکن است باعث نابینایی، آسیب مغزی و حتی مرگ نوزاد شود .

به همین خاطر مادر باید پزشک را از بیماری خود مطلع سازد تا در صورتی که در فاز حاد این بیماری در زمان بارداری قرار دارد باید در زایمان سزارین انجام شود تا جلوی این بیماری گرفته شود و اگر بیماری در طول دوره بارداری چندین بار دچار عود شده باشد حتما باید به متخصص زنان و زایمان اطلاع دهد که تحت درمان قرار بگیرد .

تبخال تناسلی و روابط جنسی

ویروس تبخال نوع ۱ و ۲ هر دو در هر دو منطقه می توانند عامل ایجاد بیماری باشند . بدین معنا که تیپ  دو مخصوص ناحیه تناسلی است می تواند لب و داخل بینی را درگیر نماید و همانند تیپ یک شود و تیپ یک هم می تواند ناحیه تناسلی را درگیر نماید و سبب ایجاد تبخال تناسلی شود . در مواقعی که فردی تبخال در دهان و بینی داشته باشد باید از رابطه دهانی باید امتناع ورزد زیرا همان رابطه دهانی می تواند باعث ایجاد انتقال بیماری شود .

درمان تبخال تناسلی

درمان این بیماری با استفاده از یک تعداد داروهای خانگی باشد البته استفاده از کمپرس یخ، مسکن و دارو های بی حس کننده می تواند کمک کننده باشد زیرا گاهی اوقات خیلی شدید باشد و بیمار آزار دهد .

درمان اصلی تبخال تناسلی استفاده از داروهای آنتی ویروس می باشد که خوشبختانه در کشور ایران چند نوع از آن را داریم . البته باید توجه داشته باشیم در صورتی که فردی برای اولین بار به این بیماری مبتلا می شود طول مدت زمان درست دوره مصرف استفاده از دارو بین ۷ تا ۱۰ روز می باشد اما در فاز های عود معمولا این دوره درمان کوتاه تر می شود و با دارو های کمتری هم درمان می شود . ذکر این نکته مهم است، که تبخال های تناسلی معمولا شانس عود آن ها از تبخال نوع یک بیشتر است .

علاوه بر موارد ذکر شده، استفاده از دستگاهی بایت روم برای درمان موثر می باشد . این دستگاه با استفاده از نور درمانی که معمولا جذب داروها را افزایش می دهد و حدود هشت دقیقه در ناحیه گذاشته می شود و حدود یک تا دو بار در طول روز استفاده می شود تا میزان جذب دارو افزایش یابد و علائم کاهش پیدا کنند و هم اینکه سبب بهبود زودتر بیمار می شود .

برای کسب اطلاعات بیشتر با بهترین متخصص زنان و زایمان در تهران مراجعه نمایید .

2 thoughts on “تبخال تناسلی

1. فرشنه - فروردین ۳, ۱۳۹۸ در ۳:۰۹ ب.ظ

سلام خسته نباشید خانم دکتر تبخال تناسلی بعد از خوب شدن احتمال عود آن وجود داره ؟ بعد احتمال انتقال آن از طریق لیزر موها وجود داره ؟
    ممنون

• drkazemzadeh - فروردین ۵, ۱۳۹۸ در ۴:۳۰ ب.ظ

سلام، متاسفانه احتمال عود وجود دارد و انتقال از طريق ليزر تقريبا بعيد هست .

چهار × پنج =