(021)22039952 - 22056809
تهران، خیابان جردن (آفریقا)، بالاتر از پمپ بنزین، جنب خیابان سعیدی، پلاک 156

درمان مقاربت دردناک

مقاربت دردناک

مقاربت دردناک می تواند به دلایلی از مشکلات ساختاری گرفته تا دغدغه های روانشناختی رخ دهد. بسیاری از زنان در مقطعی از زندگی خود مقاربت دردناک دارند. روش های درمان مقاربت دردناک روی علت آن متمرکز شده و می توانند به رفع یا کاهش این مشکل شایع کمک کنند. اگر دچار این اختلال هستید، یک متخصص زنان می تواند به شما در تعیین علت اصلی جسمی و کاهش درد یا حتی درمان آن کمک کند. با ما همراه باشید؛

روش های درمان مقاربت دردناک

در مورد روش های درمانی، می توان گفت به دلیل وجود علت های مختلف مقاربت دردناک، باید  یک تیم پزشکی تشخیص و درمان آن را انجام دهند. یعنی از یک سو متخصص زنان و از سویی دیگر روانپزشک ها، فیزیوتراپیست ها و جراحان کلیه. هنگامی که همه مانند یک تیم با هم در روند درمان شرکت داشته باشند موفقیت بیشتری را مشاهده خواهیم کرد.

همچنین باید بیان کرد که اتخاذ روش درمانی مناسب توسط پزشک متخصص کاملاً به علل مقاربت دردناک بستگی دارد. در ذیل به روش های درمانی در علت های مختلف بروز آن خواهیم پرداخت؛

واژینیسموس

خشکی واژن

همیشه توسط بیماران در ارتباط با درمان های دارویی پرسیده می شود؛ که آیا درمان های خوراکی هورمون، بخصوص بیمارانی که در پی یائسگی و جراحی دچار خشکی واژن شده اند، کمک کننده خواهد بود یا خیر؟

در این مورد باید بیان کرد که متاسفانه داروهای هورمونی هیچ کمکی در مسئله درمان خشکی واژن نمی کنند، حتی قرص های جلوگیری که خودشان به نوعی هورمون محسوب می شوند، باعث خشکی بیشتر واژن خواهند شد.

اما نقش مثبت داروهای موضعی هورمونی در این مسئله ثابت شده است که البته چون تا حدی جذب موضعی باعث جذب سیستمیک خواهد شد نمی توان به طور دائمی آن ها را تجویز کرد.

همچنین از روش های دیگر درمان، استفاده از لیزر، بخصوص لیزر اربیوم است که بسیار کمک کننده و بدون هیچ گونه عوارضی می باشد. از طرفی تاثیر استفاده از تزریق های پی آر اف که روش های پیشرفته ی پی‌آر‌پی به حساب می آیند (از خون بیمار، فاکتورهای رشد جدا می شود و به خود فرد تزریق می شود)، توسط افراد مجرب در روند بهبود کاملاً قابل مشاهده خواهد بود.

خشکی واژن به دلیل شیمی درمانی و رادیوتراپی

توجه داشته باشید؛ درمان مقاربت دردناک در افرادی که به دلیل استفاده از داروهای شیمی درمانی و رادیوتراپی دچار خشکی واژن شده اند، تقریباً مانند بیماران یائسه می باشد. روش هایی از قبیل استفاده از لیزر، هورمون های موضعی و استفاده از فاکتورهای رشد به روش های گوناگون.

خشکی واژن به دلیل اگزما

مرحله ی اول درمان مقاربت دردناک در افرادی که دچار اگزماهای شدید هستند، از بین بردن فاکتورهای ایجاد کننده ی اگزما مثل استفاده از پدهای روزانه، تامپون ها یا لاتکس کاندوم می باشد که بیمار به دلیل آن ها دچار اگزما و خشکی در ناحیه واژینال می شود. در مرحله ی بعد کرم های موضعی تجویز می شود که می تواند کمک شایانی به بیمار کند.

اختلالات مقاربتی

داروهایی از قبیل سیلدنافیل یا وائگرا در آقایان برای اختلالات مقاربتی قابل استفاده می باشد. در خانم هایی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند و به دنبال استفاده از این داروها دچار مشکلات مقاربتی می شوند، بخصوص در بیمارانی که افسردگی ماژور دارند و افسردگی آن ها در دوره خواب می باشد (کنترل شده است)، استفاده از وائگرا می تواند کمک کننده باشد.

بیماری های عفونی

همچنین برای مواردی که اختلالات دردناک به دنبال مشکلات عفونی ایجاد می شود مانند عفونت های لگنی و ترشحات غیر طبیعی واژن و بیماری هایی مانند هرپس و تبخال تناسلی، بسته به علت بیماری که باعث مقاربت دردناک شده است می توان از آنتی بیوتیک ها و همینطور ضد ویروس ها استفاده کرد.

بیماری شوگرن

بیماری هایی مثل شوگرن یا لوپوس و مشابه آن ها، به خصوص شوگرن بسیارشایع است و باعث خشکی پوست در سرتاسر بدن می شود و در ناحیه واژینال باعث ایجاد مشکل خواهد شد، که حتی با استفاده از داروهای ضد التهاب، استروئید، لیزر و امثال آن ها نمی شود به درمان آن ها کمک چندانی کرد و این امر باعث نا امیدی بیمار می شود. در خصوص این معضل باید بیان کرد که خوشبختانه ما به عنوان اولین گروه در ایران و جهان، با استفاده از تزریق فاکتورهای رشد و تزریق پی آر پی حتی در طی یک یا دو جلسه توانسته ایم به موفقیت هایی دست یابیم و خوشبختانه به نتایج رضایت بخشی رسیده ایم.

دکتر سونیا کاظم زاده جراح زیبایی زنان در تهران، با استفاده از جدیدترین دستگاه های پزشکی آماده ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به شما عزیزان می باشد.
شما عزیزان می توانید از طریق زیر با دکتر کاظم زاده ارتباط برقرار نمایید:
شماره های تماس: ۲۲۰۳۹۹۵۲-۲۲۰۵۶۸۰۹
صفحه اینستاگرام دکتر سونیا کاظم زاده

بیماری مقاربت دردناک اولیه

در بیماری مقاربت دردناک اولیه می توان از روانپزشکان و روانشناسان کمک گرفت، که این روش بسیار تاثیر گذار خواهد بود. در این بیماران ترس از مقاربت در ذهن آن ها، از سن کودکی به دلیل دیدن صحنه ای ناجور یا تجاوز و مسائلی مانند اینها نهادینه شده و احتیاج به یک درمان طولانی مدت از طریق تیم روانپزشکی خواهند داشت. در این موارد رفتار درمانی، آرامش درمانی و در نهایت استفاده از داروها می تواند به بیمار کمک کند.

درد های عضلانی لگنی فاسیایی

از علل اختلالات مقاربت دردناک اولیه جدا از مسائل روانپزشکی، همانطور که در ابتدا اشاره شد وجود مایفیشیال پلویک پین سندروم یا درد های عضلانی لگنی فاسیایی می باشد. معمولاً این دردها جدا از مسائل مقاربتی به صورت دردهای مزمن لگن بروز می کند. علائم آن ممکن است یک درد تیر کشنده در ناحیه لگنی از کف لگن یا در شکم و به صورت یک گره یا بند در عضله باشد که خیلی وقت ها این بیماری تشخیص داده نمی شود.

این درد ها معمولاً دردهای مفصلی نیستند و به صورت دردهای تیرکشنده و حسی می باشند که گاهی اوقات اگر آن نقطه تحت فشار قرار گیرد بیمار احساس درد خواهد داشت.

گذشته از مسئله ی درد و اختلال اگر در ناحیه ی عضله ی کف لگن که مربوط به قسمت مقاربت است به اسم عضله ی پوبو کسیژئوس که از قسمت ناحیه آنه شروع می شود و به ناحیه دنبالچه متصل می شود، اگر نقطه شروع کننده قرار گرفته باشد، باعث احساس درد می شود. متأسفانه در اکثر مواقع این بیماری تشخیص داده نمی شود و پزشکان دلیل درد را مشکل منتال یا ذهنی می دانند.

البته تشخیص بیماری کار راحتی نیست، به دلیل اینکه مشاهده ی نقاط تریگر پوینت، دشوار است و اغلب اوقات درد به صورت دردهای راجعه در ناحیه ی ادراری یا در ناحیه ی گوارشی و مقعدی بروز می کند. برای مثال بیمار اظهار می کند در رابطه ی جنسی هنگامی که منجر به مسئله ی ارضای جنسی می شود حس عفونت ادراری به او دست خواهد داد و تا مدتی با آن گریبان است یا دچار یبوست می شود.

در اینجا تشخیص بسیار دشوار است و پزشک باید از این سندروم اطلاع داشته باشد. زمانی است که بیمار معاینه می شود و هیچگونه عفونت ادراری و اختلال فیزیکی در سیستم تناسلی و ادراری ندارد و همه آزمایشات و سونوگرافی ها منفی است، در حالی که علت می تواند دقیقاً تحریک همین ناحیه باشد و تشخیص داده نشود. از طرفی اگر به درستی تشخیص داده شود به راحتی از طریق فیزیوتراپی و استفاده از تزریق ها به روش های گوناگون در این ناحیه، درد کاهش می یابد و حتی در مواردی قابل درمان است.

به صورت کلی کف لگن در معرض خطر تریگنپوینت های مختلف می باشد چرا که مسئولیت های زیادی را مانند حفاظت از اندام های تحتانی، حفاظت از شکم، حفظ مدفوع و ادرار و مشکلات تناسلی بر عهده دارد. به همین خاطر همیشه باید انقباض های متعدد همزمان داشته باشد که خود به مرور زمان باعث ایجاد تریگرپوینت هایی می شود که همین تریگرپوینت ها می توانند دردناک شوند و باعث کوتاهی عضلات و انقباضات نا متجانس و نا متعادلی در آن ها می شود، که علاوه بر خودشان در عضلات مجاور هم این مشکلات را ایجاد می کنند.

در درمان این بیماری باید به بیمار گفته شود که مراحل درمان نیازمند مدت زمانی طولانی است. به صورتی که درمان اولیه آن فیزیوتراپی خواهد بود و در کنار آن می توان از داروها و درمان های روانپزشکی کمک گرفت. گاهی اوقات تزریق بوتاکس نیز برای این افراد تجویز خواهد شد.

از درمان های دارویی می توان از گاباپنتین و در مواقعی که گاواپنتین پاسخگو نباشد از لایریکا نام برد. همچنین در برخی موارد از داروهای بکلوفن و استروژن های موضعی و داروهای روانپزشکی مانند دولوکستین استفاده می شود. لازم به ذکر است در این زمینه داروهای مسکن و ضد درد خیلی کمک کننده نخواهد بود.

خلاصه

این که اگر شما هم مدتی است که دچار این اختلال هستید و درد شما را از لذت و یا از برقراری رابطه جنسی محروم می کند، با یک پزشک متخصص قابل اعتماد صحبت کنید که می تواند به شما در رفع مشکل کمک کند. سلامتی، رفاه و رابطه ی جنسی بدون درد برای پیشگیری از اضطراب عملکرد یا مشکلات برانگیختگی آتی بسیار با اهمیت خواهد بود.