(021)22039952 - 22056809
تهران، خیابان جردن (آفریقا)، بالاتر از پمپ بنزین، جنب خیابان سعیدی، پلاک 156

آندومتریوز

آندومتریوز یکی از بیماری های شایع در بین زنان جامعه به شمار می آید و امروزه شیوع این بیماری افزایش یافته است یا اینکه می توان گفت تشخیص آن بهتر شده است .

بیماری آندومتریوز یک بیماری کاملا خوش خیم است . اکثر افراد تصور می کنند آندومتریوز یک نوع سرطان است در حالی چنین نیست اما علائمی همانند بیماری سرطان دارد و همانند این بیماری پیشرفت می کند . آندومتریوز سلول های سرطانی ندارد، قابل کنترل و درمان است .

آندومتریوز چیست ؟

آندومتریوز یک بیماری مزمن می باشد که بدنبال برگشت خون قاعدگی در هنگام قاعدگی یا عادت ماهیانه بداخل شکم ایجاد می شود، بطوریکه در افراد مستعد این بیماری، خون قاعدگی داخل شکم جذب کامل نشده و برعکس در نقاط مختلف لگن بصورت لکه هایی، باقی می ماند و بعلت وجود ذرات داخل آن منجر به چسبندگی های ظریف و شدید در نقاط مختلف لگن می شود . در مواردی که این چسبندگی ها شدید باشد منجر به ایجاد لگن فریز شده می گردد که در آن تمامی ارگان های داخل لگن بهم چسبیده و باعث ایجاد مشکلات جدی برای بیمار می گردد . اگر این لخته های خون روی تخمدان بماند، ایجاد کیست های آندومتریوز یا کیست های شکلاتی می کند که می تواند در اندازه های مختلفی داشته باشد. و بالطبع علائم متعددی برای بیمار ایجاد کند.

این بیماری درجات خفیف، متوسط و شدید دارد . از عوارض قابل توجه این بیماری نازایی می باشد . لذا به محض تشخیص این بیماری باید درصدد کنترل آن و جلوگیری از درجه ی پیشرفت آن بود.

علائم بیماری آندومتریوز

از علائم بارز این بیماری، دسیمنوره ی ثانویه یا ایجاد دردهای دوران قاعدگی که بعد از گذشت مدت زمانی از دوره ی بلوغ رخ می دهد، می باشد. مشخصه ی دیگر آن درد در حین نزدیکی می باشد که آن هم بطور ثانویه رخ می دهد بدین معنی که بیمار در ابتدایی ازدواج دردی نداشته اما بعد از گذشت مدت زمانی، دچار این عارضه می گردد. علامت دیگر این بیماری، لکه بینی طولانی مدت قبل از شروع قاعدگی می باشد .

در موارد پیشرفته این بیماری شاهد درد در ناحیه ی مقعد و خونریزی از این ناحیه در زمان قاعدگی، همچنین درد و خونریزی در مثانه و خون در ادرار خواهیم بود .

در صورتی که بیماری تحت کنترل قرار نگیرد می تواند حتی منجر به خونریزی از ریه و نواحی دیگر بدن گردد که در اثر جابجایی پلاک های اندومتریوز در حین قاعدگی به ریه و نواحی مختلف بدن، رخ می دهد .

راه های تشخیص آندومتریوز

تشخیص قطعی این بیماری با لاپاراسکوپی و نمونه برداری در حین لاپاراسکوپی می باشد . لاپاراسکوپی یک جراحی می باشد که در آن تنها چند برش کوچک در حد یک تا دو سانتی متر در نواحی مختلف شکم از جمله نزدیک ناف و روی خط بیکینی داده شده و لوله های مخصوصی از طریق این برش ها وارد شکم شده و با دوربینی که متصل به این لوله ها می باشد جراح قادر به دیدن داخل لگن و شکم می شود و می تواند از ضایعات مشکوک نمونه برداری به عمل آورد .

البته از روش های کمک کننده تشخیصی می توان از MRI لگن، سونوگرافی، تست های خاص خون، نیز نام برد اما هیچکدام از روش های یاد شده قادر به تشخیص قطعی نیستند و تنها می توانند احتمال وجود یا رد بیماری را بدهند .

دکتر سونیا کاظم زاده جراح زیبایی زنان با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با بهترین جراح زیبایی زنان در تهران می توانید با شماره های ۲۲۰۳۹۹۵۲ – ۲۲۰۵۶۸۰۹ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر سونیا کاظم زاده مراجعه کنید .

درمان بیماری آندومتریوز با لاپاراسکوپی

درمان این بیماری روز به روز، تغییر و تحول می یابد و نظرات و پیشنهادات پزشکان صاحب نظر دنیا بنا به سن و نیاز به ارائه توانایی باروری تکامل می یابد .

اولین روش درمان، درمان دارویی می باشد که با استفاده از قرص های جلوگیری و دارو های هورمونی متعدد مانند پروژسترون و اندرژنها، جایگاه ویژه ای در کنترل بیماری دارند . از مکانیزم تاثیر داروهای هورمونی در کنترل اندومتریوز، کاهش خونریزی واژینال در دوران قاعدگی و لذا کاهش پس زدن خون به داخل شکم می باشد و در نتیجه از پیشرفت چسبندگی های لگنی بدنبال قاعدگی طبیعی جلوگیری می شود .

روش درمانی دیگر استفاده از اجرا می باشد که به روش جراحی بسته یا لاپاراسکوپی و جراحی باز یا لاپاراتومی انجام می گردد که انتخاب نوع جراحی بستگی به مهارت جراح دارد اما در کل اگر جراح تسلط کافی به لاپاراسکوپی یا جراحی بسته داشته باشد، روش ارجح انتخاب لاپاراسکوپی می باشد .

عوارض جراحی با هر کدام از روش های جراحی بستگی به شدت بیماری اندومتریوز دارد و در انواع شدید آن احتمال عوارض عمل بالاست.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که بیماران دچار اندومتریوز بعد از اعمال جراحی یا درمان های دارویی باید تحت مراقبت و کنترل باشند چرا که متاسفانه این بیماری عود بالایی دارد و حتی بعد از اعمال جراحی نیز در اغلب موارد احتیاج به کنترل و استفاده از دارو درمانی می باشد .

نتیجه گیری

این بیماری را با جدیت پی گیری نمایید و در صورت تشخیص آندومتریوز نسبت به درمان سهل انگاری نکنید . درد های موقع قاعدگی در صورتی که غیر طبیعی باشد را جدی بگیرید و نسبت به آن بی توجه نباشید . زیرا حدود دو میلیون نفر مبتلا به این بیماری داریم  .

این بیماری اگر به موقع تشخیص داده شود، می توان از پیشرفت بیماری کاست و به درمان پرداخت . زیرا درمان های دارویی بسیار زیادی وجود دارد که در صورت تشخیص به موقع می توان قبل از انجام جراحی به درمان دارویی پرداخت.

برای کسب از اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص زیبایی زنان و زایمان در تهران مراجعه نمایید .

14 + یازده =