زگیل های تناسلی
زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی می باشد که باعث ایجاد ضایعات رنگ پوست یا صورتی رنگ به روی لابیاها ،داخل و روی واژن و یا دور مقعد می گردد. این بیماری شایع ترین بیماری مقاربتی در آمریکا می باشد و بیشتر زنان را درگیر می کند. علت ایجاد زگیل تناسلی ویروس زگیل انسانی است که همان ویروسی است که بیشتر سرطان های دهانه ی رحم را ایجاد می کند. بیش از صد نوع ویروس زگیل وجود دارد که درمیان آن ها شایع ترین علت زگیل تناسلی نوع شش و یازده و تیپ های شانزده و هجده مهم ترین انواع مسبب سرطان دهانه ی رحم می باشد که عامل ایجاد سرطان دهانه ی رحم در بیش از 70% موارد است و 5% سرطان رحم در اثر تیپ های 31 و 45 ایجاد می شود .کلا 15 تیپ در زگیل های تناسلی عامل ایجاد سرطان دهانه ی رحم هستند هرچه تعدادشرکای جنسی افزایش یابد شانس انتقال زگیل تناسلی نیز افزایش می یابد و بیشترین افراد سن اولین ابتلایشان در 15 تا 25 سالگی است لازم به ذکر است که این نوع ویروس علاوه بر افزایش خطرات سرطان رحم باعث افزایش سرطان واژن ، دستگاه تناسلی خارجی و درمردان سرطان آلت تناسلی و معقد می گردد .
روش های انتقال آن تماس پوست به پوست ، رابطه ی جنسی ، سکس دهانی ، سکس مقعدی و هرگونه رابطه ای است که در ارتباط با ناحیه تناسلی باشد مانند تماس دست با ناحیه تناسلی .

بیشتر افراد مبتلا به ویروس هیچ ضایعه قابل دیدن ندارند اما قادر به انتقال ویروس هستند. درمان زگیل ها باعث کاهش انتقال ویروس نمی شود. به همین دلیل تمام افراد که رابطه ی جنسی فعال دارند ممکن است منبع انتقال ویروس باشند و انتقال فقط محدود به افراد با ضایعات قابل مشاهده نمی شود .

تشخیص زگیل تناسلی در معاینه می باشد و اگر پزشک مطمئن از زگیل نباشد می توان از ضایعه مورد نظر نمونه بردارد .

زگیل های تناسلی

درمان زگیل تناسلی: هیچ نوع درمانی ، درمان قطعی و همیشگی زگیل تناسلی نمی باشد چرا که سلول های به ظاهر طبیعی در این ناحیه و واژن ممکن است با ویروس زگیل آلوده شده باشد.

بهترین درمان بستگی به تعداد ضایعات محل ضایعه و تشخیص پزشک مربوطه دارد

درمان ها به نوع جراحی و دارویی تقسیم می شوند.

درمان های دارویی شامل استفاده از(پودوفیلین) و(پودوفیلوکس)و (استیک اسید)و آلدرا یا ایمی کیمود و استفاده از اینترفرون می شود که از بین این داروها فقط استیک اسیدها در خانه منع مصرف ندارند.

درمان های جراحی عبارت اند از: برداشتن زگیل و تخریب آن می باشد که در مطب یا اتاق عمل انجام می شود که از روش های جراحی بیشتر در مواقعی استفاده می شود که به درمان دارویی جواب نمی دهد یا منطقه ی بزرگی توسط زگیل گرفتار شده باشد، زگیل هایی که پیشابراه، واژن یا مقعد را گرفتار کرده باشند یا مناطقی که تغییرات پیش سرطان داده باشند.

از روش های جراحی می توان از روش های سوزاندن یا کوتر، فریر یا کرایو، لیزر و برداشتن ضایعه نام برد.

باید بدانیم که بعد از درمان زگیل با روش های بالا معمولاٌ از سه تا شش ماه بعد زگیل عود می کند که در افراد با سیستم ایمنی ضعیف این بازگشت دیده می شود( مانند افراد دیابتی ، افرادی که داروهای خاص مصرف می کنند یا افراد مبتلا به ایدز) .

برای پیشگیری از این بیماری استفاده از واکسن چهارگانه گاردازیل که در ایران موجود می باشد پیشنهاد می گردد.

این واکسن در سه نوبت تزریق می شود وعلیه چهار نوع مهم ایمنی می دهد.

که عبارت اند از انواع 18-16-11-6 در دخترهای بین سنین 26-9 و در پسرها بین سنین 26-12 توصیه به تزریق واکسن می نمایند. بهتر است که تزریق واکسن قبل از اولین رابطه ی جنسی تزریق شود گرچه بعد از شروع رابطه ی جنسی نیز تزریق واکسن حایز اهمیت است.

استفاده از کاندوم هم در پیشگیری از این بیماری موثر است اما نمی تواند حفاظت کامل بدهد.گرچه به علت افزایش بیماری های مقاربتی در افراد با زگیل تناسلی حتی بعد از انتقال عفونت زگیل توصیه به استفاده از کاندوم جهت جلو گیری از انتقال بیماری های مقاربتی همراه توصیه می گردد، در ضمن توصیه می شود درزمان شک به زگیل تناسلی درفرد تمامی تستهای مقاربتی مورد بررسی و آزمایش قرارگیرد.

هیچ تستی برای تعیین زگیل ناحیه ولو وجود ندارد اما تست اختصاصی جهت پیدا کردن ویروس زگیل تناسلی در دهانه ی رحم وجود دارد ولی این تست نیز کمکی در تعیین نوع زگیل از زگیل های ناحیه زهار یا ولو نمی کند. چرا که نوع ویروس دهانه ی رحم با ناحیه زهار معمولا متفاوت است.

در اين مركز روزهاي يكشنبه مشاوره ي رايگان جهت ليزر واژينال با هماهنگي قبلي انجام ميگردد.