لیزر موهای زائد توسط لیزر دیود
جهت درمان موهای زائد، ابتدا باید به دنبال علت ایجاد روییدن موهای زبر و خشن باشیم. از علل مهم رویش موهای زائد اختلالات هورمونال می باشد که معمولا به علت افزایش هورمون مردانه (تستوسترون) در خون به دنبال عدم تخمک گذاری در زنان اتفاق می افتد که از علائم آن علاوه بر رویش موی زائد در نقاط خاص مانند چانه، خط گونه ها و زیر گردن، در ناحیه زیر ناف و دور هاله پستان، افزایش جوش صورت و چاقی تنه ای بصورت افزایش نسبت دور کمر به دور باسن و همچنین ریزش موی سر می باشد. در صورتیکه از روی علائم بالینی بیمار، شک به این اختلال عملکرد هورمونی باشد، روش صحیح، ابتدا درمان هورمونال بیمار می باشد که در راس آن کاهش وزن بیمار چاق و تصحیح نحوه زندگی فرد مبتلا از جهت تغذیه سالم و ورزش می باشد و بعد درمان و باز گرداندن پریودهای منظم بیمار حداقل برای سه ماه، آنگاه نسبت به درمان و حذف موهای زائد توسط لیزر اقدام می شود. چرا که لیزر باعث از از بین رفتن موهای زائد موجود می شود. درصورتیکه بیمار مبتلا به اختلال عملکرد هورمونال باشد، لیزر قادر به جلوگیری از رویش مجدد موهای زائد نخواهد بود.
گاهی موهای زائد در افراد علت هورمونال نداشته و صرفا جنبه سرشتی دارد، که معمولا از سوی خانواده پدری بیمار به ارث می رسد، در این صورت لیزر جوابدهی خوبی در حذف موهای زائد خواهد داشت. البته در صورتی می توان از لیزر برای رفع موهای زائد استفاده کرد که موها سفید نبوده و حاوی رنگدانه ملانین باشد زیرا مکانیزم اصلی عملکرد لیزر تاثیر گذاری بر روی ملانین مو می باشد و بنابراین قادر به از بین بردن موهای فاقد ملانین و سفید نیست.B1(C)

جهت حذف موهای زائد از لیزرهای مختلفی می توان استفاده کرد که بهترین آنها لیزر دیود – الکساندرایت و Ndyag می باشد که البته به تیپ پوستی افراد مختلف متفاوت می باشد. مثلا در پوستهای تیپ ۳ و ۴ که نسبتا گندمگون و تیره می باشند استفاده از لیزر دیود نسبت به الکساندرایت ارجحیت دارد، اما در پوست های ۱ و ۲ الکساندرایت ارجح می باشد، حال با توجه به نکته ذکر شده بنظر می رسد جهت حذف موهای زائد تناسلی با توجه به تیره تر بودن این ناحیه لیزر دیود انتخاب مناسب تری باشد.

باید در نظر داشت که فردی که تحت درمان موهای زائد با لیزر می باشد باید نکاتی را رعایت نماید از جمله عدم انجام اپیلاسیون قبل و در حین درمان، حفاظت از پوست در مقابل آفتاب و عدم اعمالی نظیر برنزه کردن پوست، نداشتن بیماری های پوستی مثل زگیل و تب خال یا عفونتهای پوستی حین انجام لیزر، نبودن در دوران بارداری و برخی شرایط دیگر. جهت اطلاعات بیشتر حتما با متخصص خود مشورت نمایید.

در ضمن تعداد جلسات علمی درمانی بسته به محل مورد نظر متفاوت می باشد و بطور عمومی حدودا بین ۴ تا ۶ جلسه به فواصل ۶ هفته تا دو ماه می باشد.

لیزر موهای زائد توسط لیزر دیود