افتادگی رحم و مثانه

افتادگی رحم و مثانه چیست؟

افتادگی مثانه و رحم  یا پرولاپس یکی از بیماری های شایع است که با افزایش سن، علائم آن بیشتر شده و یکی از دلایل مراجعه زنان به متخصص زنان و زایمان می باشد .

افتادگی رحم و مثانه چیست؟
افتادگی رحم و مثانه

ساختار لگن و رحم

ساختار لگن از دستگاه ها و ارگان های مختلفی تشکیل شده است . در لگن سیستم تناسلی در مجاورت با دستگاه های دیگر قرار دارد

• قسمت جلو یا قدام مثانه و مجرای خروجی ادرار قرار دارد.
  • در قسمت عقب روده یا رکتوم می باشد.

این اعضا و ارگان ها در داخل لگن توسط نسوج یا بافت های همبند در جای خود ثابت می شوند . اگر به هر دلیلی در نسوج همبند یا لیگامان ها که اعضای مختلف را به قسمت استخوانی لگن متصل می کنند، پارگی یا ضعفی ایجاد شود می تواند منجر به افتادگی یا ضعف لگن شود .
همین طور کف لگن را عضلاتی تشکیل می دهند که این عضلات مثل یک دوک از قسمت استخوانی لگن و دور تا دور این اعضا را به هم متصل می کند، در صورتی که ضعغی در این عضلات به وجود آید می تواند منجر به افتادگی مثانه و رحم شود .

علل افتادگی رحم و مثانه

دلایل متعددی می تواند موجب پارگی و ضعف عضلات و در نهایت افتادگی رحم و مثانه شود که عبارت است از :

• افزایش سن
  • جنس بافت فرد به صورت ژنتیکی
  • استعمال دخانیات و مصرف سیگار
  • زایمان های طبیعی متعدد
  • اضافه وزن
  • کاهش قابلیت های ارتجاعی مخاط واژن
  • اختلال در کلاژن سازی بافت واژینال
  • افزایش فشار اعضای داخل لگنی مانند یبوست های مزمن، سرفه های طولانی زیاد و …

دیگر علل بیماری افتادگی رحم و مثانه

یک مطلب بسیار مهم که افتادگی تنها به علت زایمان به وجود نمی آید، مهم ترین اصل سبک زندگی فرد است . برخی از افراد هستند که بدون اینکه ازدواج کرده باشند دچار این بیماری می شوند و تنها به این دلیل است که رحم و واژن و رباط های اطراف رحم به ناحیه خیلی محکمی متصل نیستند، لذا با یک سرفه، یبوست های طولانی منجر به افتادگی می شود .
یبوست های طولانی مدت یا به عبارتی نشستن های طولانی مدت به صورت سرپایی و همچنین سرفه های طولانی در حالت ایستاده می تواند از علت های ابتلا به این بیماری باشد .

زایمان

زایمان مزید بر علت می شود و علم جدید می گوید تنها زایمان طبیعی نیست که منجر به افتادگی می شود، بلکه بارداری به علت پروژسترون بالا و شل شدن جدار لگن باعث افتادگی می شود . در هر صورت زمانی که فرد زایمان طبیعی و یا سقط داشته باشد در هر حالت می تواند منجر به شلی و افتادگی شود .

دکتر سونیا کاظم زاده جراح زیبایی زنان با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با بهترین جراح زیبایی زنان در تهران می توانید با شماره های 22039952 – 22056809 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر سونیا کاظم زاده مراجعه کنید .

علائم و نشانه های افتادگی مثانه و رحم

افتادگی اعضای لگن می تواند بدون علامت باشد و در این زمان در صورتی که موجب اختلال در فعالیت های روزمره نشده باشد مشکلی نخواهد داشت . علائم با توجه به افتادگی اعضای لگنی و میزان آن متفاوت خواهد بود .

• مشکلات ادراری مانند بی اختیاری ادرار
  • مشکلات روده ای مانند یبوست های مزمن و عدم تخلیه کامل مدفوع در حین اجابت مزاج
  • مشکلات مسائل جنسی
  • احساس خروج توده از واژن

سن شیوع بیماری افتادگی مثانه و رحم

سن شیوع این بیماری معمولا در سنین بالا می باشد، ولی تعداد زایمان، ژنتیک و دیگر علت های شیوع این بیماری می تواند احتمال ابتلا به افتادگی مثانه و رحم را در سنین کمتر را افزایش دهد .

درمان افتادگی رحم و مثانه

درمان بیماری افتادگی رحم و مثانه براساس شدت عارضه و سن بیمار متفاوت خواهد بود . متد های مختلفی به منظور درمان مورد استفاده قرار می گیرد که عبارت است از:

• جراحی و روش کم تهاجمی لیزر

در صورتی که شدت بیماری زیاد باشد بهترین روش درمان جراحی است اما در صورتی که شدت بیماری خفیف تا متوسط باشد درمان افتادگی مثانه و رحم با لیزر امکان پذیر خواهد بود و طی دو تا سه جلسه لیزر درمانی می تواند به درمان بیماری کمک نماید . به طور کلی استفاده از لیزر در بیماری زنان بسیار کاربرد دارد و از موارد درمانی تا عمل‌های زیبایی مانند لابیاپلاستی با لیزر کاربرد گسترده ای دارد.

• ورزش درمانی

انجام این روش در صورتی که پس از درمان افتادگی مثانه و رحم انجام شود می تواند نتیجه عکس داشته باشد . لذا بهتر است قبل از انجام فعالیت های ورزشی، فرد مورد بررسی و ارزیابی های لازم قرار گیرد سپس اقدام نماید .

• درمان دارویی

درمان دارویی با توجه به شدت عارضه مورد استفاده قرار می گیرد .

نتیجه گیری

پیشگیری بهتر از درمان است . در صورتی که هر کدام از این علائم و نشانه ها را دارید، بهتر است قبل از اقدام به درمان های خودسرانه و پیشرفت بیماری به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید تا از شدت و پیشرفت بیماری بکاهید .